Acne behandeling

Wat is acne nou precies?

We kennen allemaal wel de ontsierende rode en witte puistjes in het gezicht, ofwel acne. Het kan iedereen overkomen, op elk moment, op elke leeftijd, en er is niet altijd een eenduidige verklaring waardoor het ontstaat. De veelvoorkomende oorzaken zijn stress, hormonen, voeding of onjuist productgebruik. Acne kan je erg onzeker maken en als het niet goed behandeld wordt is er een kans dat er littekens achterblijven, wat uiteindelijk voor nog meer onzekerheid kan zorgen. In de salon hebben we verschillende behandelmethoden om de acne onder controle te krijgen en helpen we jou graag weer zelfverzekerd door het leven te gaan.

Acne is een huidaandoening waarbij de talgklieren en haarfollikels zijn aangedaan. Het ontstaat door een teveel aan sebum (of talg) in de poriën. De één heeft te maken met mee-eters of witte bultjes terwijl de ander te maken heeft met puistjes of echte ontstekingen. Bij dit laatste geval is vaak de bacterie P. acnes de boosdoener, deze vermenigvuldigt zich in de poriën en kan voor een pijnlijke vorm van acne zorgen.

Welke soorten acne zijn er?

1. Acne vulgaris
Acne vulgaris is de meest voorkomende vorm van acne, en betekent letterlijk ‘gewone acne’. Het kan alle kenmerken van acne vertonen, denk aan blackheads (open comedonen), whiteheads (gesloten comedonen), papels en pustels. Acne vulgaris ontstaat meestal rond de puberteit en hormonen hebben een grote invloed op dit type acne.

2. Acne conglobata
Acne conglobata komt het meest voor bij mannen en is een ernstige vorm van acne waarbij zeer heftige ontstekingen van de talgklieren ontstaan. Dit lijdt tot rood(paarse) pijnlijke bobbels. Deze zitten vaak vol met pus en talg. Het genezingsproces gaat vaak gepaard met littekenvorming.

Omdat acne conglobata veelal gepaard gaat met ernstige littekenvorming komt het regelmatig voor dat het behandeltraject in samenwerking met de huisarts plaatsvindt.

3. Acne tarda
Acne tarda is qua uiterlijke kenmerken vergelijkbaar met acne vulgaris echter verschijnt pas ná de puberteit. Het komt voornamelijk voor bij vrouwen die te maken hebben met hormonale schommelingen.

4. Acne excoriée
Acne excoriée is het type acne waarbij mensen zo geobsedeerd raken door hun huidaandoening dat zij niet van de onzuiverheden af kunnen blijven. Door veelvuldig te krabben of te knijpen kunnen bestaande onzuiverheden gaan ontsteken waardoor er littekenvorming kan ontstaan.

Acne komt dus in veel verschillende vormen en er is nooit één specifieke behandeling die voor iedereen geschikt is. Daarom maken wij graag een uitgebreide huidanalyse met jou zodat we goed kunnen bepalen met welke vorm acne we te maken hebben en welke behandeling het meest geschikt is.

Vital Skin Clinic & Acne

Acne is een van onze specialiteiten! Wij kunnen jou helpen om effectief en langduriger jouw acne en acneschade aan te pakken. Met ruime keuze binnen onze behandelingen stellen wij een persoonlijk plan op om jouw huid te gaan verbeteren. Van binnenuit gaan wij aan een betere balans werken voor en vitaler lichaam. Als je van binnen in balans bent, zie je dat van buiten. Ben jij nieuw bij Vital Skin Clinic? Maak dan een afspraak voor de intake + treatment behandeling. Door middel van ons stappenplan nemen we jou mee in een traject naar een mooie huid.

Resultaat Acne behandeling

Acne resultaat vital skin clinic