Huidaandoening Eczeem

Eczeem

Eczeem is een ontstekingsreactie van de huid en kan zich uiten door roodheid, schilfering, blaasjes, zwellingen korstjes. Naast deze uiterlijke kenmerken gaat het bijna altijd gepaard met vervelende jeuk. Ongeveer 10-20% van de kinderen en 3-5% van de volwassenen heeft een vorm van eczeem. Heel vaal is eczeem chronisch en kent het rustigere en ‘’uitbraak’ tijden.  De volgende twee vormen van eczeem komen het meest voor:

1. Constitutioneel eczeem
Constitutioneel eczeem, of atopisch eczeem, is een vorm van eczeem die vaak op jonge leeftijd begint. Het kenmerkt zich door een jeukende, ontstoken huid met droge schilfering. Bij volwassenen zijn de huidklachten chronisch. Kinderen met constitutioneel eczeem hebben vaak aanleg om allerlei allergieën te ontwikkelen, zoals hooikoorts, astma of een voedingsallergie.

2. Contacteczeem
Contacteczeem ontstaat door een allergie of irritatie van de huid. De huid komt hierbij in aanraking met een lichaamsvreemde stof, een antigeen. Het belangrijkste onderdeel van de behandeling is het wegnemen van het antigeen dat de reactie veroorzaakt.

Hoe ontstaat eczeem?

Bij eczeem is de huidbarrière verstoord en dit ervoor dat de huid minder goed vocht kan vasthouden. Daardoor droogt het sneller uit en is het minder goed beschermd tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Het ontstaan van eczeem kan verschillende soorten oorzaken hebben, er is vaak niet één duidelijke oorzaak. Factoren die van invloed zijn op het ontstaat van eczeem zijn:

Eczeem behandelingen bij Vital Skin Clinic

Samen met jou gaan wij tijdens de behandeling de huid barrière zo goed mogelijk in balans brengen. Binnen pH formula zijn er verschillende lijnen speciaal voor de gevoelige, droge, beschadigde eczeem huid. Daarnaast werken we veelal in combinatie met voedingssupplementen. Vanuit een disbalans in de darmen kunnen veel huidproblemen ontstaan, waaronder ook eczeem.

Holistisch, wetenschappelijk & effectief