Blog Vital Skin Clinic

Wat is acne en hoe te behandelen?

Blog Vital Skin Clinic – Schoonheidssalon in Bleiswijk

Wat is acne?

Acne is een veel voorkomend probleem, het kan erg pijnlijk zijn maar je ook onzeker maken over jouw huid, dat weten wij uit ervaring maar al te goed. In deze blog vertellen we jou meer over de soorten acne en het ontstaan ervan. Acne is kenmerkend door puistjes, rode bultjes en verstoppingen

Er zijn veel verschillende soorten acne en de meest voorkomende zijn acne vulgaris, acne conglobata en acne exorie des jeunes filles(krabacne). Elke vorm van acne vraagt om een eigen specifieke behandelmethode. Deze vormen van acne komen voor op het gezicht, de rug en de borst.

Acne vulgaris ookwel jeugdpuistjes genoemd, is een probleem wat wij veel behandelen in Bleiswijk. Het komt voor bij 85% van de mensen tussen de 12 en 24 jaar. 5% heeft na de tienerjaren nog last van acne.

Hoe ontstaat acne?

Tijdens de puberteit begint de huid onder invloed van hormonen te veranderen en ontstaat er in de huid meer talgproductie. Acne wordt veroorzaakt door een ontsteking van de talgklierfollikel. Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol:
– verhoogde talgproductie, veelal onder invloed van hormonen
– verstopping van de follikeluitgang door opstapeling van dode huidcellen
– kapot gaan van de follikelwand binnenin de huid (dit komt vaak door de P. acnes bacterie)
– opstapeling van bacteriën in de follikel door de P. acnes bacterie.

De P. acnes bacterie is een van de grootste veroorzaker van een of meerdere ontstekingen. Deze bacterie houdt van een omgeving zonder zuurstof en voedt zich met talg. Een verstopte porie met dode huidcellen(verhoorning) is zijn beste leefomgeving.

Er zijn ook veel triggers voor het ontstaan of verergeren van acne. Wij gaan samen met jou opzoek om deze triggers op te lossen, om jouw acne langduriger te verbeteren.
De meest voorkomende triggers zijn:

• hormonen
  • leeftijd
  • voeding
  • medicatie
  • stress
  • beroep
  • klimaat
  • make-up
  • kleding en hoofdbedekking
  • huid- en haarverzorging (foutieve verzorging)

Behandelen van acne:

De behandelingen zijn gericht om de talgproductie af te nemen en zorgen dat er geen over verhoornde huid ontstaat, daarnaast zijn er ook voedingsmiddelen die acne kunnen triggeren en verergeren. Bij ernstigere acne wordt er veelal een behandeltraject opgesteld in samenwerking met de middelen via de huisarts. Naast de behandelingen om acne te verminderen is zelfzorg net zo belangrijk, hierin geven wij jou persoonlijk advies voor wat bij jouw acnevorm past.

In onze volgende blog vertellen we jou meer over de behandelingen en effectieve ingrediënten! Wil jij alvast weten welke behandelingen wij doen voor acne? Kijk dan hier…

Vital Skin Clinic Bleiswijk & Acne

Acne is een van onze specialiteiten! Wij kunnen jou helpen om effectief en langduriger jouw acne en acneschade aan te pakken. Met ruime keuze binnen onze behandelingen stellen wij een persoonlijk plan op om jouw huid te gaan verbeteren. Van binnenuit gaan wij aan een betere balans werken voor en vitaler lichaam. Als je van binnen in balans bent, zie je dat van buiten. Ben jij nieuw bij Vital Skin Clinic? Maak dan een afspraak voor de intake + treatment behandeling. Door middel van ons stappenplan nemen we jou mee in een traject naar een mooie huid (link stappenplan).

Veel zorgverzekeraars vergoeden acnetherapie bij via ons.

Bron: Richtlijn acneiforme dermatosen NVDV, www.huidarts.com, www.huidtherapie.nl, productomschrijving integrale acnetherapie NVH.

Lees onze andere blogs: